Wordt Wakkermens nu eindelijk een gezellig roddelblad – of niet?

 

Harry en Meghan

Om ons te bemoeien met het reilen en zeilen van het Britse koningshuis zou toch eigenlijk beneden ons niveau moeten zijn? De familieproblemen van Harry en Meghan zijn immers hun privéaangelegenheid – ware het niet dat er wat interessante feiten over de Britse media naar buiten waren gekomen. Zelfs het Russische Ministerie van Buitenlandse Zaken zag zich geroepen in verband met dit interview een verklaring af te leggen en tevens zijn ongenoegen over de houding van de Britse pers tot uiting te brengen.

[begin van de vertaling]

Er zijn veel verzoeken binnengekomen om onze mening te geven over het sensationele interview van de hertog en hertogin bij CBS-televisie. Dit soort dingen interesseren ons normaal gesproken niet. Het is niet aan ons een oordeel  te geven over privé-verhoudingen. Het gaat ons niets aan.

Maar wij zijn zeer geïnteresseerd en bezorgd over alles wat te maken heeft met Britse propaganda en hoe de vrijheid van meningsuiting in Groot-Brittannië wordt vernietigd. En in deze context besteden wij wel aandacht aan dit interview.

In de eerste plaats zijn enkele zeer specifieke, ik zal maar zeggen “gewoontes” van de Britse media zeer dubieus. Bijvoorbeeld verklaarde de Hertog van Sussex letterlijk: “Er is een soort ‘ongeschreven afspraak’ tussen “the firm” (het koningshuis) en de Britse tabloids. Simpel gezegd: als je als lid van de familie de ijdelheid van de journalisten streelt en zogenaamd alles met hen deelt, dan zal de pers je goed behandelen”. Naar inschatting van het Ministerie van BZ  wordt met “the firm” zowel het personeel van het koninklijk hof, als ook de familie van het staatshoofd zelf bedoeld – of laten we dit preciseren: het hoof van zestien staten (Antigua en Barbuda, Australië, Bahama’s, Barbados, Belize, Canada, Groot-Brittannië, Grenada, Jamaica, Nieuw-Zeeland, Papoea-Nieuw-Guinea, Saint Kitts en Nevis, Saint Lucia, Salomonseilanden, Tuvalu, Saint Vincent en de Grenadines). Ik zou een paar vragen willen stellen in verband met de “onthullingen” die we in dit interview hebben gehoord. Begrijpen wij goed, dat er hier sprake is van samenspanning van een openbare instelling van Groot-Brittannië met de media – precies hetzelfde wat onze collega’s in Londen anderen zo graag verwijten waneer ze zich als “voorvechters van een vrije pers” voordoen?

In de loop van het gesprek geeft de hertogin van Sussex onomwonden toe dat de Britse tabloids allemaal een bepaalde rol spelen (“hun eigen standaard” hebben), zoals de geïnterviewde het uitdrukt. Dit kan nauwelijks conform zijn met het beginsel van de onpartijdigheid van de pers, zoals dit bijvoorbeeld is vastgelegd in artikel 5 van de richtlijn van de Britse toezichthouder Ofcom (en deze bepaling werd aangehaald om de tv-zender RT in juli 2019 een boete op te leggen).

[…]

En dit alles tegen de achtergrond van de enorme bedragen die door de Britse autoriteiten worden besteed aan het destabiliseren van de situatie in andere landen, met name in ons land, waarbij gebruik wordt gemaakt van zowel de westerse als de Russischtalige mediaruimte. En dan dient men ook nog de onophoudelijke voortdurende beschuldigingen van “vooringenomenheid”, “ondoorzichtigheid”, “ontoegankelijkheid” en “propaganda” in het achterhoofd te houden, jegens een ieder die het Mistige Albion niet aanstaat.
Enerzijds bestaat er dus een heimelijke verstandhouding tussen staatsorganen en de media, anderzijds wordt iedere vertegenwoordiger van het establishment een eigen rol toebedeeld door de tabloids, en ten derde worden er  rechtstreekse instructies aan deze vertegenwoordigers gegeven waarmee hun het zwijgen wordt opgelegd. En dit alles tegen de achtergrond van de enorme bedragen die door de Britse begroting worden uitgetrokken om de vrijheid van meningsuiting in andere landen te bevorderen.

Onlangs heeft de Russische ambassade in het Verenigd Koninkrijk bij het Britse Ministerie van Buitenlandse Zaken en Gemenebestzaken protest aangetekend in verband met op Internet verschenen documenten met onthullingen over dit ministerie. Uit de documenten blijkt dat de Britse regering een grootschalig programma heeft opgezet om de Russischtalige mediaruimte systematisch te beïnvloeden. Verder tonen de opgedoken documenten het bestaan van propaganda-campagnes aan, die een behoorlijk destructieve uitwerking hebben. Volgens dit materiaal worden op aanwijzing van het Foreign Office in Rusland en in de buurlanden sedert enkele jaren projecten uitgevoerd ter ondersteuning van Russischtalige “onafhankelijke media”,   om te zorgen voor”evenwicht in de media” en nog meer van zulke mooie kreten.

[eind van de vertaling, echter niet van de Russische tekst](1)Op Anti-Spiegel is de gehele verklaring te vinden, maar dan wel in het Duits

Nu wordt het interessant: de op Internet verschenen documenten. (deze zijn dan vermoedelijk weer aan de alomtegenwoordige Russische hacker te danken, die sinds jaren de hele westerse wereld in de war stuurt)

Na enig zoeken beland je bij een aantal FCDO bestanden(2)FCDO betekent trouwens: Foreign, Commonwealth & Development Office waarin het Britse beleid ten aanzien van de Russische Federatie wordt uitgestippeld.(3)Op deze GoogleDrive zijn enkele bestanden te vinden Tevens is er een artikel van Greyzone met de veelzeggende titel: Reuters, de BBC en Bellingcat namen deel aan geheime, door het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken gefinancierde programma’s om “Rusland te verzwakken”, zo blijkt uit uitgelekte documenten.

Eens te meer wordt duidelijk dat de westerse landen, met de VS voorop, Groot Brittanië, maar ook Nederland doet hier  krachtig aan mee,  al sinds jaren bezig zijn met pogingen de Russischer Federatie te ontwrichten.

In de VS worden dit soort plannen onder andere door de RAND Corporation gesmeed.(4)Vergelijk hiertoe ons artikel: RAND en de kwaadaardige omsingeling van Rusland Dit alles getuigt van de stelselmatige ondermijning van Rusland, of althans de pogingen daartoe.

Nu is het natuurlijk niet zo dat het Westen al sinds jaren snode plannen bekokstooft, terwijl de Russen niets door hebben.

Moskou is zich er pijnlijk van bewust dat de “strategie” van de VS/NAVO om Rusland in te dammen een nieuw hoogtepunt heeft bereikt. Alweer.
Op 24 februari 2021, tijdens een zeer belangrijke vergadering met het bestuur van de Federale Veiligheidsraad, lichtte President Poetin dit nogmaals in een zeer duidelijke bewoordingen toe:(5)Pepe Escobar, Asia Times

We zien dat het niveau van de globale problemen – zoals terrorisme, grensoverschrijdende criminaliteit, cybercriminaliteit – niet is gedaald. Met een dergelijke complexe situatie op de achtergrond, worden wij ook nog geconfronteerd met het zogenaamde indammingsbeleid van Rusland. Dit is in feite al lang bekend. Het gaat hier niet om concurrentie, die natuurlijk in internationale betrekkingen een vanzelfsprekendheid is, maar om een consequente en zeer agressieve koers die erop gericht is onze ontwikkeling te verstoren, te vertragen, problemen te veroorzaken langs onze buitengrenzen, binnenlandse instabiliteit uit te lokken, de waarden die de Russische samenleving samenhouden te ondermijnen, om Rusland uiteindelijk te verzwakken en onder extern bewind te plaatsen. We weten allemaal, dat dit in sommige landen van de post-Sovjet ruimte is gebeurd.(6)Заседание коллегии ФСБ России of in het Engels:

As we nu nog in gedachten houden dat Biden onlangs gedreigd heeft Rusland voor vermeende cyberaanvallen te bestraffen,(7)Zie bijvoorbeeld: Biden’s awkward threat of retaliatory cyber attacks belies US uncertainty and insecurity on all things Russia of Top Biden Adviser Suggests Russia Could See U.S. Response To SolarWinds Hack Within ‘Weeks’ door op zijn beurt hackers op Rusland af te sturen (Hoe noem je dat dan? Een tegen-hack, of een vergeldings-hack?), dan wordt duidelijk dat we ons midden in een informatieoorlog bevinden, waarvan het brede publiek nog niet eens gemerkt heeft dat die is begonnen.

 

 

 

Voetnoten[+]

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.