R.I.P. RT-Duits

blank
Op 28 september(1)28 september is trouwens de door de VN uitgeroepen  International Day for Universal Access to Information of te wel International Right to Know Day. Toeval? Of zit hier een kwade geest achter? werden twee kanalen van Russia Today, namelijk RT Deutsch en Der fehlende Part definitief van Youtube verwijderd. Alle video’s en interviews die eerder via deze kanalen beschikbaar waren, zijn verdwenen.

De eerste vraag die hier bij me opkomt is, wat betekent “definitief” of te wel “onherstelbaar”?
Want in het Internet is het gewoonlijk zo dat niets onherstelbaar is, waar een wil is, is er ook een weg. En Youtube werd al enkele keren door rechters gedwongen om gesperde kanalen weer open te stellen. Of dit ook in dit geval zal gebeuren, blijft af te wachten.

Nu beweert Youtube al sinds het prille begin in 2005 dat men alleen een gelegenheid bieden waarmee iedereen zijn videos kan verspreiden, dat men dus geen invloed op de inhoud heeft en zodoende ook niet ervoor verantwoordelijk is. Deze argumenten werden in het verleden steeds gebruikt om kinderporno of instructies om een bom in elkaar te knutselen niet te verwijderen. Sinds Corona is alles anders, Youtube censureert alles en iedereen die maar de geringste kritiek op de richtlijnen van de WHO uitspreekt. Ja, het is zelfs gebeurd dat het citeren uit publicaties van de WHO tot een strike leidt. (2)zoals toen de WHO een studie van prof. Ioannidis op haar site plaatste, waarin de professor tot de conclusie kwam dat het virus SARS Cov2 heel wat minder dodelijk was dan oorspronkelijk verondersteld.
Daarmee is eigenlijk al aangetoond dat Youtube invloed heeft op de inhoud van het vertoonde, en dat deze beïnvloeding als een politiek besluit (3)politiek in de zin van het Engels woord policy, dus misschien moet ik beleidsmatig besluit zeggen beschouwd mag worden. Een politiek besluit, dat echter niet op de bekende manier werkt, namelijk dat een regering door middel van wetgeving heeft bepaald wat getoond mag worden bij Youtube & Co. Nee, het werkt veel subtieler, bijvoorbeeld met behulp van zogenaamde fact-chekers, die echter wederom gedeeltelijk of volledig door overheden gefinancierd worden. Het geheel is uitermate ondoorzichtig en ook in en in ondemocratisch.

Overigens vergadert de Amerikaanse senaat op dit moment over het reilen en zeilen van Facebook, iets waarover we hier opvallend weinig horen. In Rusland wordt dit thema wel uitgebreid in het nieuws besproken.(4)b.v. “Digitale goelag: internet-ontwrichting (hier concreet de storingen bij Facebook op 4 oktober) legt de verslaving van miljoenen mensen bloot.” Edward Snowdon heeft over de uitval gezegd: “Facebook and Instagram go mysteriously offline and, for one shining day, the world … Continue reading

En nu komen we eindelijk bij het “agressieve” Rusland dat met behulp van Internet en de sociale media op de hele wereld op van alles en nog wat invloed zou uitoefenen. Nu is het natuurlijk niet zo dat het westen dat beslist niet doet. Ik wil alleen aan Radio Free Europe of Radio Liberty herinneren, die al vanaf de tweede wereldoorlog de westerse visie uitdragen. Dankzij Internet zijn de mogelijkheden enorm gegroeid, RadioFreeEurope/RadioLiberty(5)rferl.org zendt in Rusland onder de naam Radio Svoboda (Radio Vrijheid) uit en is naar eigen zeggen de belangrijkste internationale omroeporganisatie in Rusland, BBC international of de Deutsche Welle worden nog steeds voor een groot deel door de betreffende landen gefinancierd, zogenaamd met het doel de vrije meningsuiting en de diversiteit te bevorderen.

Let even op het onderschrift hoe YouTube ons leert wat NOS en wat Russia Today is.

Rusland heeft vorig jaar wetgeving aangenomen om de censuur-orgie bij de sociale media en Youtube aan banden te leggen. In de Russische media wordt dat als volgt vermeld:

“Afgevaardigden van de Doema hebben wetgeving goedgekeurd die Rusland in staat stelt strafmaatregelen op te leggen aan buitenlandse platforms, die Russische media en privépersonen weg-censureren. Het document heeft niet alleen betrekking op sociale netwerken (waaronder Twitter en Facebook), maar ook op belangrijke hosting-platforms (zoals YouTube).”

Het westen vergiet hierom natuurlijk weer eens krokodillentranen, de vrijheid van meningsuiting zou in het gedrang zijn, maar ziet de balk in eigen oog niet. De censuur neemt in Duitsland haast wel groteske vormen aan, maar ook in Nederland en de rest van de EU doet men hieraan braaf mee. Niet-officiële media als b.v. Café Weltschmerz, Gezond Verstand of Uitgeverij de Blauwe Tijger worden behoorlijk wat stenen in de weg gelegd.

Onmiddellijk na het verwijderen van het youtube kanaal van RT, kwam er een reactie van officiële zijde uit Rusland:

Roskomnadzor (mediatoezicht) heeft geëist dat Google twee Duitse YouTube-kanalen van Russia Today deblokkeert, zoniet dan kan deze video-hosting-service in de Russische Federatie worden geblokkeerd.

De toezichthouder stuurde een schrijven naar de directie van Google “waarin geëist wordt dat alle beperkingen bij de YouTube-kanalen RT DE en Der Fehlende Part, die eigendom zijn van het Russische media-bedrijf Russia Today, zo snel mogelijk worden opgeheven.”

In het schrijven wordt ook gesteld dat Google met dergelijke acties de basisbeginselen van vrije informatieverspreiding schendt en censuur toepast. Volgens de Russische wet kan de procureur-generaal vanwege dergelijke acties een platform aanklagen wegens betrokkenheid bij “de schendingen van fundamentele mensenrechten en vrijheden” en Roskomnadzor kan dan een officiële waarschuwing uitdelen.

“Indien de eigenaar van het platform geen gevolg geeft aan de waarschuwing van Roskomnadzor, voorziet de wetgeving in maatregelen om de toegang tot het Russisch Internet geheel of gedeeltelijk te beperken,” aldus de toezichthouder.”

Margarita Simonjan, hoofdredactrice van RT, heeft op de avond van 28 september de verwijdering van twee Duitse kanalen van het YouTube-account van de Russische TV-zender zonder de mogelijkheid om ze opnieuw in gebruik te nemen, gemeld. Zij noemde de gebeurtenissen “een heuse media-oorlog die door de Duitse staat tegen de Russische Federatie wordt gevoerd” en riep de Russische autoriteiten op de in Rusland werkzame Russischtalige Duitse media beperkingen op te leggen en sancties tegen YouTube zelf vast te stellen.

Google verklaarde dat de kanalen werden verwijderd wegens een overtreding van de regels over het publiceren van onjuiste informatie over COVID-19. “RT DE heeft een waarschuwing gekregen voor het uploaden van inhoud die in strijd is met onze regels betreffende onjuiste medische informatie over de coronavirusinfectie COVID-19. Dit heeft geleid tot een strike.”

Margarita Simonjan verklaarde verder:

“Voordat onze kanalen werden verwijderd, publiceerde de Duitse pers maandenlang paniekverhalen dat RT in het Duits op de een of andere manier te invloedrijk was geworden, te belangrijk. We nemen zelfs, volgens hun eigen berekeningen, de vierde plaats in, binnen de Duitse media. Wij liggen zelfs voor op giganten zoals hun eigen Duitstalige Deutsche Welle, wat natuurlijk niemand had verwacht. We hadden zelf ook niet gedacht dat we zo snel zouden kunnen groeien, ik bedoel zo’n groot publiek bereiken, zo’n groot succes hebben.”

De Duitse regering was er snel bij om iedere betrokkenheid  bij het verwijderen van de RT-kanalen te ontkennen. Maar het Russische Ministerie van Buitenlandse Zaken geloofde niet dat dit zonder medeweten van de Duitse overheid kan zijn gebeurd: “Het lijdt geen twijfel dat dergelijke ongeoorloofde acties tegen een omroepdeelnemer, die de vierde plaats inneemt op de ranglijst van Duitstalige media in de categorie ‘Nieuws & Politiek’, konden worden doorgevoerd zonder de  duidelijke en stilzwijgende steun van de Duitse autoriteiten en lokale media.

Wie nu had verwacht dat de Duitse pers ten strijde zou trekken voor het behoud van de vrijheid van meningsuiting, komt bedrogen uit. De commentaren luidden eensgezind: dan had RT de regels maar niet moeten overtreden, waarbij dan ook nog veel leedvermaak door klinkt.  Dat deze richtlijnen volledig willekeurig worden toegepast en ook nooit door wie dan ook zijn goedgekeurd (behalve dan door Google zelf), schijnt niemand te storen.

Er wordt alles aan gedaan om de zogeheten “Russische propaganda” te voorkomen. Ik citeer hier uit een artikel bij RT DE:

Een taskforce tegen uit Rusland afkomstige informatie

De stigmatisering van RT DE in de politiek en de media is niet pas begonnen met het opduiken van het coronavirus in het voorjaar van 2020, maar dateert al van maart 2015. Tegen de achtergrond van de gebeurtenissen in de Oekraïne en op de Krim besloten de staatshoofden en regeringsleiders van de 28 EU-lidstaten toen een East StratCom Task Force op te richten, die werd ondergebracht bij de Europese Dienst voor extern optreden. Uit Rusland afkomstige informatie werd door de band weg tot “desinformatie” verklaard.

Deze TaskForce – oorspronkelijk een militaire term voor een tijdelijke groepering van verschillende Amerikaanse marine-eenheden uit de Tweede Wereldoorlog – is een team van deskundigen op het gebied van communicatie, journalistiek en Russische studies (de wetenschap van de Russische taal en literatuur). De taak van dit team is “de voortdurende desinformatiecampagnes van Rusland” tegen te gaan. De EU-dienst voor extern optreden heeft een “Actieplan voor strategische communicatie” opgesteld tegen Rusland en de “desinformatie” die het verspreidt.

Intussen wordt op een website van de East StratCom Task Force gedetailleerde informatie verstrekt over de campagne “EU tegen desinformatie“. In 2018 is een actieplan tegen desinformatie gelanceerd, met onder meer specifieke opleidingen en trainingen voor journalisten…

Kortom:

Lang leve de vrijheid van meningsuiting!

Voetnoten[+]

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.