Persmededeling van RT DE Productions

RT DE Productions kondigt aan dat het zijn journalistieke activiteiten in Duitsland zal staken. De inhoud en verslaggeving van RT DE blijft echter voor u beschikbaar op deze homepage.

RT DE Productions kondigt met spijt het besluit aan om de journalistieke activiteiten van het bedrijf in Duitsland te beëindigen. De inhoud en verslaggeving van RT DE blijft echter voor u beschikbaar op deze homepage.

Sinds de oprichting levert RT DE Productions nieuwsberichten van de hoogste kwaliteit en produceert het inhoud voor het televisiekanaal en de website van RT DE in Moskou. Met genoegen bieden wij ons Duitstalige publiek in verschillende landen belangrijke verslagen en meningen aan, die vaak onopgemerkt of over het hoofd worden gezien door de reguliere media. We zijn trots op wat we hebben bereikt. Wij betreuren dan ook ten zeerste de repressieve beperkingen van de pers- en mediavrijheid binnen de EU die ons tot dit besluit hebben gedwongen.

Als in Duitsland gevestigd productiebedrijf heeft RT DE Productions GmbH te maken gehad met immense druk van regeringen, media, bedrijven en anderen die hebben geprobeerd het journalistieke werk van het bedrijf te bemoeilijken en de stemmen die het laat horen het zwijgen op te leggen. Zelfs na het uitzendverbod in maart 2022 vertrouwde het personeel op de belofte van de EU dat “sanctiemaatregelen deze media en hun personeel niet zullen beletten andere activiteiten dan uitzendingen in de Unie te verrichten, zoals onderzoek en interviews”. Met de inwerkingtreding van het negende sanctiepakket in december 2022, waardoor de activitijten van ons personeel in feite worden lamgelegd, heeft de EU echter opnieuw verraad gepleegd aan de fundamentele rechten en vrijheden die zijn vastgelegd in het Handvest van de grondrechten en de Duitse grondwet, zoals het recht op werk, de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid. Door sancties tegen de vrijheid van de media toe te staan, heeft de EU laten zien dat de waarden die zogenaamd de kern van haar bestaan vormen, elke basis missen. Persvrijheid bestaat niet meer in Duitsland.

Deze verklaring wordt gepubliceerd op verzoek en voor rekening van RT DE Productions GmbH.

Plaats een reactie